IMG_5154

Ny motorsykkel-oppfinnelse

EKTEPAR MED VILJE: Kai Ingvald Flateland sammen med sin bedre halvdel Turid – som ikke bare er en støttespiller, men en som heier på mannens oppfinnelser og engasjement. Sammen skal de nå arrangere Tiurleiken og Enduro-løpet 2018.

18.august er det duket for Enduroløpet på Flateland, og i år – skal en helt ny oppfinnelse fra arrangøren selv, som nå befinner seg i patent-prosessen, testes ut til gjørma spruter!  

 

Sola varmer, mildt gress bøyer seg i vinden og inn på gårdsplassen på Flateland ankommer familien Flateland.

Patent
Inne i dette huset har det skjedd litt siste året, for her befinner det private arbeidsrommet til Kai Ingvald Flateland seg. Mannen som har generelt problemer med å sitte stille. Maskiningeniør, som han er. Nå har han inne en patentsøknad, på noe som heter ”TwinPegs”
Det hele startet egentlig med at han lette etter en løsning som ikke fantes.
-Man blir jo så forferdelig sliten av å stå på den motorsykkelen i timevis, den manglet en ekstra fothviler, sier Flateland.
Greia er at denne oppfinnelsen sørger for at trykket blir fordelt over hele foten og ikke bare på en eneste ”pinne”.
Det nyetablerte firmaet TwinPegs AS realiserte dermed Flatelands gamle drøm om å drive entreprenørskap på en egen oppfinnelse. Slagordet for produktet er «Ride Faster Further!»
Men hva betyr det egentlig i praksis?
TwinPegs skal altså gjøre det mulig for offroadmotorsyklister å kjøre raskere mens de kjører i stående posisjon. TwinPegs er en ekstra fothviler bak den opprinnelige fothvileren, men som ikke påvirker driften av gir eller bakbremsearmene. Den ekstra fothvileren gir motorsyklisten fast hælstøtte, som i praksis betyr at motorsyklisten kan bruke benmuskulaturen til å stabilisere kroppen, i stedet for å stole på støtte fra overkroppen.
Ideen kom i fjor sommer, og siden Flateland har søkt om patent før og visste at søknaden var dyr. Ja 80.000 gikk faktisk med i forrige runde da han søkte patent på verktøy i forbindelse med oljeboring. Nå tok han seg av søknaden selv, men den jobben er ikke for alle.
-Jeg har vært heldig og fått hjelp, har mange å spørre. Patentstyret har bekreftet mottak, og dermed er oppfinnelsen beskyttet, opplyser Flateland.
Kona Turid, er en kjær støttespiller for Kai Ingvald. Og hun vet hva det går i.
-Han har vært veldig flink, men jeg er glad vi slapp en ny 80.000 kroners regning til patentsøknad nå, for det er jo litt å fikse på her på gården også, ler hun. Men hun støtter mannens drøm fullt og fast, og har trua på at dette virkelig er noe.

I PRAKSIS: På bildet over og under, ser dere hvordan TwinPegs ser ut i praksis fastmontert på motorsykkel.
I PRAKSIS: På bildet over og under, ser dere hvordan TwinPegs ser ut i praksis fastmontert på motorsykkel.

Vinnere som testfolk
Helga som var dro Kai Ingvald ut på forretningsreise for TwinPegs AS til Østfold, i en rusten Skoda full av rot, rock, verktøy og en haug med TwinPegs braketter.
-Selv om driftsinntektene fortsatt beskrives korrekt med et enslig sirkulært siffer, føler jeg helt klart flyt og vind i ryggen, og gleder meg til fortsettelsen, nå er det bare å gi på, smiler Flateland.
Jon Tønnessen som jobber sammen med Kai Ingvald, skrev nylig en anmeldelse på forretningssiden hans;
-Jeg har den første produserte Twinpegs for BMW R1200 GS/GSA montert på sykkelen min nå for testing. Jeg er på ferie i alpene og Kroatia for øyeblikket, og er helt fantastisk fornøyd. Har blitt en del gruskjøring og det å stå på disse gir en helt annen kontroll på sykkelen, lover kollegaen på facebook.
Men det er ikke bare Tønnesen som skal teste. Her har Flateland lagt seg på toppen, so to speak. For Pål Anders Ullevålseter som var første nordmann til å fullføre det legendariske Rally Dakar motorsykkelracet og som innehar en 2.plass i 2010 er i kikkerten til Flateland. Ullevålseter har for øvrig en topp-plassering i World Champion i enduro i 2004, og vant Africa Race i 2015 og 16.
-Vi fant noen svakheter i den første prototypen, den skal nå justeres og planen er på sikt at Pål Anders skal få en foredlet utgave til test i posten. Dette gjelder også Andrè Wold Larsen, Kristian Felix Jensen og Marius Helmersen. De skal kjøre Africa Eco Race i januar, mitt mål er at de skal velge å kjøre med TwinPegs. Hvis de gjør det med suksess, vil det kunne bli utrolig verdifullt i den videre markedsføring av produktet, sier Flateland.

ÅMLI: Åmli-mann Jørund Smeland maskinerer første prototype i bygda. Kai Ingvald heier på lokal ekspertise
ÅMLI: Åmli-mann Jørund Smeland maskinerer første prototype i bygda. Kai Ingvald heier på lokal ekspertise

Ny måte å kjøre på
Tanken til Flateland er altså å begynne på toppen. En av de som allerede er i gang er Jon Grevæg som etablerte Spinning Wheel på slutten av 80-tallet og som har et stort engasjement i aktiviteter innen enduro, supermotard, racing og crosskjøring. Han deler forøvrig en utmerkelse med Ullevålseter, og det er tildelingen av ”KTM Special Award”.
-Han kjører fortsatt mye og jækla fort. Det blir veldig spennende å høre hva han synes om produktet, sier Flateland.
Men det handler ikke bare om å jobbe med idè, utvikling og selve produktet. Det skal markedsføres også. Midt oppi alt dette skal ekteparet arrangere den årlige begivenheten Tiurleiken og Enduroløpet, med trykket på det siste hjemme i egen bakgård. Og her blir det test av det nye produktet.
-Du er ikke redd for at folk vil synes det er juks å bruke disse? At det blir lettere liksom?
-Det er derfor jeg ønsker å spørre gutta som virkelig kan dette om å teste og si sin mening. Vi vil alle kjøre kjappere og lengre, dette produktet mener jeg muliggjør det. Det er ikke juks, det er en helt ny måte å kjøre på, svarer Flateland.
Klar for Enduroløp
Under Enduroløpet 18.august kan alle ta turen. Ungdom, kids, nybegynnere, og de drevne. Ikke minst publikum.
-Vi tar gjerne imot flere damer også, oppmuntrer Flateland.
-Dette er et familievennlig arrangement, her kan man trygt ta med ungene på en Ipad-fri opplevelse langt utover det vanlige, gliser Kai Ingvald.
Det blir som tidligere år, med flytebro over Tovdalselva. Speekertjeneste i ekstrembakken. Liv og røre. Det er Turid og Kai Ingvald som har startet det hele sammen, brukt ressurser og et tonn kjærlighet – og nå har de forfinet og justert det beste av erfaringer fra tidligere år. Det betyr at du fortsatt får grillmat på stedet, men frokost blir for mye styr, smiler Turid. Bar med medbrakt fortsetter som før, og løypene er sånn omtrent ferdig preparerte. De erfarne skal få bryne seg, mens de nye skal få kjenne på mestringsfølelsen.
-Det er viktig at de som er debutanter, klarer runda. Derfor har vi lagt litt om på den i år, det skal være gøy også, sier Flateland.
Det er nå 92 påmeldte kjørere til Tiurleiken.
– Erfaringsmessig kommer det en del inn på slutten, det vil si at vi antagelig kommer til å slå fjorårets rekord på 103 deltakere. Det har vi forresten gjort hvert år, første året hadde vi 73 startende, sier Flateland.
Det hadde ikke vært mulig å arrangere Enduroløpet og Tiurleikene uten samarbeidspartnere.
-Klubben jeg er med i, Kristiansand Enduro, som arrangerer Tiurleiken er til svært stor hjelp. I tillegg har vi støtte og hjelp fra flere lokale som velvillig stiller med alt fra lydanlegg til sekshjulinger for beredskap. Vi hadde ikke hatt en sjanse alene. Vi er også veldig takknemlige for at våre sambygdinger er så positive til arrangementet. Det er ingen konflikter, og det frigjør veldig mye positiv energi, avslutter Flateland.

IMG_5191

Comments

comments