Error, no Ad ID set! Check your syntax!
Home   >   Nyhende   >   Nytt glis fra bilbygger`n
IMG_6637

OLDSMOBILE: Her står bilbygger John Lien foran det nyeste tilskuddet i ”bilparken” som kommer til livet i garasjen i Åmli. Her møter vi ham rett før han skal inn til Biltilsynet for å vise den frem. 1956 Oldsmobile Super 88 avventer nå godkjenning og kan bli å se i gatene i Åmli i sommer, hvis ikke Lien selger den og begynner på neste prosjekt da.

Nytt glis fra bilbygger`n

Like sikkert som knoppene kommer på bjørka om våren, så ruller det ut et nytt glis fra John Liens garasje i Åmli. Det nyeste tilskuddet i bilfamilien er en 1956 Oldsmobile Super 88.

Den kom fra USA og har aldri før vært registrert i Norge, for da den kom til fedrelandet i 2007 tok den faktisk fyr da den nye eieren var på vei hjem med doningen, forklarer eier John Lien til Åmliavisa. Mye brant opp og den ble stående ”svartlagt” til 2011 da en ny mann kjøpte bilen.

Klarte ikke glemme bilen
Lien så den først under Grensetreffet i 2016, og det var så vidt han kjøpte den da, men det ble ikke noe handel. Men å gi slipp på synet og lysten klarte Lien ikke. Han bare måtte fikse den nedbrente saken, så han gjorde det. Hentet den på en henger i Rakkestad og tok den med heim til verkstedet og garasjen i Åmli og der etter 150- 200 arbeidstimer i garasjen ble den noe helt nytt.
-Alt det tekniske er tatt og jeg har vel sveisa en 30-40 timer, sier Lien.
Og den er totalt ombygd. Han har flytta bakvindu, tetta igjen bremselys, bygd bagasjerom, trukket den om innvendig og gått over lakken.

Hollywood-approwed
-Taket er senka, den er styla og shoppa etter alle kunstens regler. Og før stempelet ble brent opp, var den Barris approwed, forklarer Lien. George Barris var en amerikans designer som bygde en rekke av de berømte Hollywood custom bilene, en av de mest kjente er 1966 Batmobile.
– Motoren er en chevy 350 -90 305 topplock. Girkasse Th700, sier Lien.
Baklykter er fra en Packard 56, mens frontlyktene er fra en Chrysler. Grill fra en 58 Caddilac, fremsetet fra en Pontiac 67 modell, mens baksetet og dashbordet er originalt. Taket er nå loddent og pelsbetrukket, selvfølgelig.

Store lidenskap
– Det ligger mye arbeid bak bilen, men jeg har alltid noe på gang. Det er vel en fem biler i deler i garasjen min nå, ler Lien.
For det er dette som er hans greie, hans store lidenskap ved siden av jobb og familie. Bygge om biler fra skrap til juveler.
For noen uker siden satt Lien seg i bilen og dro inn til Biltilsynet i Arendal. Den fikk tommel opp. Nå venter han på svar på søknaden sin til SFOOR som er Statens vegvesens spesialistgruppe for ombygde kjøretøy for å få den registrert.
-Hvis jeg beholder bilen, kommer jeg til å kjøre med den i sommer. Hvis ikke bytter jeg den ut og begynner på neste, gliser Lien.

IMG_6644

ORIGINALT: Dashbordet er originalt, det er også fremsetet – men det er ikke mye som ikke er ombygd i denne kjerra.

Nytt prosjekt i sikte
Og det var det da, det er alltid en ny bil i garasjen til Lien.
-Jeg har noe litt større på lur, sier han.
Rettere sagt, han har en Oze Rod’s ’37 Ford som han allerede har fått innvilget søknaden sin på som en amatørbygd «Kit car».
Og det ligger en historie bak denne prosessen. For i 2013 ble forskrift om godkjenning og registrering av amatørbygde kjøretøy vedtatt. Fra januar 2014 fikk privatpersoner mulighet til å bygge kjøretøyer til eget bruk. Før kunne man restaurere, ombygge og reparere, men altså ikke bygge opp et nytt kjøretøy fra grunnen av uten at man måtte gjennomføre en rekke dyre tester og tilfredsstille samme krav som for nye biler.
Nå er det imidlertid andre boller. Men det er fortsatt en prosess og man må kunne fremvise en grundig plan, og få godkjennelse før byggestart.

One of a kind
– Det følger med tekniske krav til «Kit cars» som det heter. Man må søke om godkjennelse av prosjektet til denne godkjenningsmyndigheten SFOOR, sier Lien.
Så nå kommer det snart en gruppe på tre personer fra denne gruppa for å se på delene i Liens garasje i Åmli. Nå står ramma på gulvet og delene ligger spredt klare for Liens biltrylling.
Hvis prosjektet godkjennes, vil de følge opp med kontroller gjennom byggeperioden.
– Den bilen er one of a kind, så får vi se da vet du hva det blir til, avslutter han med et smil.

Comments

comments